tisdag 30 december 2008

Stolpskott?

Äldre- och folkhälsoministern Maria Larsson (kd) vill höja pensionsåldern från dagens 65 år till 72. ”Neeeeej!” skriker T som bara har 20 år kvar att arbeta enligt dagens gräns. Håller med honom fullständigt. Nog är det bättre att försöka få in våra ungdomar och invandrare på arbetsmarknaden istället för att hålla kvar de äldre? ML menar att de äldres kompetens behövs – varför inte säga som det är istället, att vi inte har råd att låta folk gå i pension vid 65 år? Kompetens handlar dessutom om att ständigt utvecklas och hålla sig à jour, att brinna för sina arbetsuppgifter. Min erfarenhet är att de flesta som närmar sig 65 år är trötta på jobbet och verkligen längtar efter att få gå i pension. Man vill satsa sin kvarvarande energi på sig själv och inte på arbetsgivaren. Att ML sedan även erbjuder rätten att gå ner till deltid vid 61 år krånglar bara till det för såväl arbetsgivarna som de anställda. Men ML och hennes gelikar är smarta – medellivslängden i Sverige för män är 79 år och för kvinnor 83 år. Män har relativt god hälsa i 72 år (vilken slump!) och kvinnor i 75 år. Det är givetvis bättre för samhället om vi fortsätter att arbeta och betala skatt tills vi stupar. Jag föreslår att man låter en höjd pensionsålder vara en frivillig överenskommelse mellan arbetsgivare och anställd så får vi väl se hur många som vill haka på…

Men inget ont som inte har något gott med sig – nu vet jag vem Maria Larsson är och hur hon ser ut. Hon är 52 år och vill alltså gärna jobba i 20 år till. Annars skäms jag lite över att behöva erkänna att jag har dålig koll på alla våra ministrar.

Inga kommentarer: