torsdag 2 april 2009

Grown Up Digital

Att blogga är minsan ingen fritidssysselsättning! Det har IF Metalls A kassa bestämt. En av deras arbetslösa medlemmar har fått höra att han inte kan räkna med full ersättning om han bloggar – gratis – för lokaltidningen. Jag tar mig först för pannan men tänker sedan att så dum kan väl ändå ingen vara? Det måste ligga ett missförstånd bakom.
I samma veva blir jag tipsad om boken Grown Up Digital av Don Tapscott. Den tar upp internetgenerationen, en generation präglad av teknik som ingen annan tidigare och som fått Internet med modersmjölken. Boken menar att nätets unga kommer att förändra arbetslivet och troligen även hela samhället. Det gäller även för mig, som chef, att förstå detta så att jag kan anpassa mitt ledarskap därefter. Dessa ungdomar är nu på väg in i arbetslivet och vi ska inte tro att de kommer att gå i några ledband. De är annorlunda, menar Don Tapscott, har andra karriärambitioner och andra drivkrafter. Nätets unga tror på samarbetslinjen. Jag känner redan igen detta och det är just i mötet med yngre medarbetare som jag får energi och blir inspirerad. Samtidigt behöver de yngre den erfarenhet som vi äldre samlat på oss. En medarbetare i tjugo års åldern skrev nyligen till mig: ” Jag blir inspirerad av ditt engagemang, det här fixar vi!”. Don Tapscott hade varit stolt över mig!
Jag föreslår att IF Metalls byråkrater läser Grown Up Digital och lär sig lite om sin samtid.

Inga kommentarer: