torsdag 2 april 2009

Någonting är snett i Svea rike

Jag blir uppringd av Försäkringskassan som meddelar mig att en medarbetare som varit sjukskriven i flera år kommer att friskförklaras i höst. De vill att jag ska rehabilitera henne. -Men är hon frisk då, frågar jag. Det vill inte Försäkringskassan svara på. Alltså är hon inte det. Jag vet vilken ångest min medarbetare får av detta besked. Hon har bara några år kvar till pensionen, måste lära sig på nytt allt vad rutiner och dataprogram heter, hon kommer att mötas av ideligen nya arbetskamrater och en totalt förändrad arbetsmiljö, stressigare nu än för sex år sedan. Men det är tuffa tider och ansvaret för sjuka medarbetare flyttas över på arbetsgivarna, oavsett vad läkarna tycker. Samtidigt finns det massor med friska arbetslösa människor som inget hellre vill än att få ett jobb. Har inte någonting gått väldigt snett när samhället hellre betalar A-kassa till en frisk, arbetsför person än sjukpenning (eller vad det numera heter) till en sjuk människa? Jag förstår inte logiken…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns tyvärr ingen logik annat än att det förmodligen är mer lönsamt att låta sjuka jobba och unga vara arbetslösa.

Annika Estassy sa...

Ett mycket kortsiktigt tänkande i så fall.