torsdag 9 april 2009

Sur på Vattenfall och min egen dumhet

Så blev jag lurad ändå, trots att jag verkligen ansträngt mig för att ta reda på en massa fakta innan jag bestämde mig. Det gäller vårt elavtal. När det skulle tecknas om förra året bestämde jag mig för att ha ett rörligt avtal eftersom tarifferna var så höga då; man ska ju aldrig binda när det är dyrt, det vet ju alla. Snart ringer en säljare och övertalar mig om hur bra det vore för oss att ändå binda avtalet. Dum som jag var trodde jag på honom istället för att lita på min egen research och intuition. Så vad händer nu tror ni? Jo, elpriset har sjunkit rejält. Suck! Jag ringde Vattenfall och gnällde och fick teckna om vårt avtal till det nya lägre priset. Det kostar mig drygt 300 kr, inte så farligt, men å andra sidan binder jag mig för 3 år till. Varje gång jag vill teckna om avtalet flyttas avtalsperiodens slut 3 år framåt i tiden. Ett fiffigt sätt att göra kunderna livegna! Men jag lovar – så snart priset gått ner ytterligare ska jag återigen teckna om avtalet, men efter tre år blir det adjöss Vattenfall. Hämnden är en rätt som ska ätas kall, brukar fransmännen säga och jag kan vara långsur som få.

Inga kommentarer: