torsdag 24 september 2009

Igelkottens elegans – en bok som får mig att känna mig intelligent

Jag läser Igelkottens elegans men på originalspråket och njuter av varje sida. Jag minns faktiskt inte när jag senast blev så betagen av en bok. Berättelsen i sig är spännande, den om portvaktsfrun Renée, 54 år, och flickan Paloma, 12 år, som bor i samma hus, men det som gör boken så speciell är Muriel Barberys sätt att hantera språket. Att hon älskar att formulera sig märks mycket tydligt, för henne handlar det inte endast om att förmedla en bra historia, utan varje ord och varje kommatecken är valda med omsorg. Det är helt enkelt en fröjd att läsa Igelkottens elegans (L’élégance du hérisson), just för Barberys fantastiska känsla för språket. Att hon sedan är rolig, ironisk och djupt partisk beträffande sina karaktärer gör inte saken sämre, inte heller att hon bjuder läsaren på intressanta filosofiska resonemang. Skulle någon be mig att beskriva Igelkottens elegans med ett enda ord skulle jag svara: intelligent. Boken är intelligent och den får även mig, som läsare, att känna mig intelligent eftersom den stimulerar mig. Det tar sin lilla tid att läsa Igelkottens elegans. Jag stannar till ofta och backar, dels för att vara säker på att jag förstått allt, dels för att vissa rader är så bra att de måste läsas om.
Jag måste beställa boken på svenska för att se hur översättaren arbetat med texten, den måste ha varit en riktig utmaning.

4 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag känner precis likadant! Idag på tåget skrattade jag, mumlade instämmande, strök under, hela jag jublade vid läsningen av denna kloka underbara bok.Och jag har bara hunnit med hälften än. Jag vill också ha den på svenska för att kunna kolla en del citat, oj vilken bok!

Annika Estassy sa...

Vad härligt Eva och så glad jag blir. Delad läsglädje är ju dubbel läsglädje.
Så du är i Gbg nu... Där hade även jag velat vara. Nästa år!

Maria Björkman sa...

Som jag skrev till Eva - nu blir det ännu ett bokköp i mitt liv. Ni har övertygat mig om att jag MÅSTE ha den här boken. Visserligen har jag misstänkt det tidigare, men era omdömen litar jag på så nu är jag övertygad.

Annika Estassy sa...

Berätta sedan vad du tyckte!