tisdag 2 november 2010

Igelkottens elegans snart på bio!

I söndags såg jag en trailer på filmatiseringen av Igelkottens elegans. Jag hade ingen aning om att den blivit film men är inte förvånad - en sådan litterär succé måste man ju bara försöka mjölka ur ytterligare. Faktum är att den hade premiär i Frankrike redan förra sommaren.

Ett för mig okänt dvdbolag distribuerar den i Sverige, Studio S Entertainment och jag undrar: kan verkligen filmen vara lika härlig som boken? Visst, den är fransk och ingen sliskig Hollywoodproduktion men ändå...

Originaltiteln Le Hérisson kanske är en markering på att den är fritt baserad på romanen och inte en filmatisering av den. Tråkigt dock att den svenska affischen inte är trogen den franska. Är det verkligen så att Eifteltornet säljer fler biobiljetter än en välfylld bokhylla? Jag tror faktiskt inte det.

Nu har jag tagit mig tid att läsa diverse utländska recensioner och vet ni vad - de är fina! Det verkar som om detta kan vara en film att se fram emot. Svensk premiär om 10 dagar, dvs den 12 november. Vi ses i biomörkret!

Se trailern här!

4 kommentarer:

Pia sa...

Den verkar underbar Annika! Måste ju bara se den, trots att jag ännu inte läst boken. Borde jag kanske läsa den först?
Har Du sett "Le premier jour du reste de ta vie"? Om inte, så kan jag varmt rekommendera den också!
Kolla in trailer på min filmblogg, hofstrom.blogspot.com

Varm kram!

Annika Estassy sa...

Pia, boken innehåller massor med filosofiska tankar som omöjligen kan rymmas i filmen så svaret är ja - läs boken, du kommer att gilla den! :)
Tack för tipset - har inte sett denna film!

Granne med potatisodlaren sa...

Ingen chans att SF i Luleå visar en film på franska. Får se fram mot premiären på DVD.

Annika Estassy sa...

Det är ju för tråkigt Eva! Kom ner till oss och hälsa på vet ja'!