lördag 19 april 2014

Sol rakt i plytet

När morgondimman lättat åkte vi in till Norrtälje och köpte ost och strandstolar samt två grillade skärgårdskorvar som vi åt sittande på en bänk vid Stortorget med solen  rakt i plytet. Sedan gick vi in i två boklådor och blev glada över att höra att Solviken sålde bra. I en av dem, Norrtälje bokhandel, fick jag en bamsekram av Caroline som driver butiken. Som av en händelse blev jag även inbjuden till en signering i slutet av maj när staden har marknadsafton. Tydligen längtas det efter Croissants till frukost.
Därefter åkte vi tillbaka till Vätö och stugan och gjorde i ordning en sillunch som vi åt utomhus mot söderväggen, återigen med solen rakt i plytet. T somnade med solen rakt i plytet och jag ansade klätterrosen Flamentanz och räfsade så att jag fick en blåsa i näven, hela tiden med solen rakt i plytet. Fem skottkärror senare hade jag vårstädat en fjärdedel av tomten. Jag tog då fram gräsklipparen.
Konstpaus.
Jag tog alltså fram gräsklipparen.
I april.
Sjukt tidigt, men jag klagar inte.
Ytterligare några blåsor och ryggont senare var jag färdig med denna påskaftons dagsverke och satte mig på altanen och lät solen stråla mig rakt i plytet. Ett glas kall rosé hamnade på något mystiskt  vis i min hand och denna genomfantastiska dag avslutades med grillmiddag utomhus.
Nu sitter vi inomhus, T och jag, har tänt ljus och lyssnar på musik. Barometern har inte rört sig en millimeter - det tycks som om vi även i morgon kommer att få sol rakt i plytet.

Inga kommentarer: