måndag 28 juli 2014

Skrivtid

Då så. Nu har jag haft semester så det räcker, nu är det dags att jobba igen. Men inte jobba som att tjäna sitt levebröd, utan jobba som att skriva. Och blogga. Därför att bloggandet är ett sätt för mig att komma in i skrivandet igen.

Jag är ensam i stugan, åkte hit i morse. T är kvar i stan eftersom han har börjat jobba igen. Jobba som att  jobba. Kylskåpet är fullt med mat som kräver minimal tillagning: melon och skinka, rökt lax, makrill, grönsaker, ägg ... Kött får anstå tills han kommer hit på fredag.

Sommaren den fortsätter och bryr sig inte ett dugg om att semestern för många är över för denna gång, att strandklänningarna och shortsen byts ut mot anständigare klädsel. Jag betraktade T i morse när han skulle iväg, klädd i långbyxor och långärmad skjorta. Redan svettig. Stackarn.
Själv sitter jag på altanen, under parasollet. Svetten har jag sköljt av mig i vårt 23-gradiga sund. Stugan är nystädad och fin. Diskbänken är putsad, det doftar såpa från golven och bräderna är lena som barnrumpor. Jag har gjort en prydlig hög med mina anteckningsböcker och ett par inspirationsböcker. Manegen är krattad ...

Det är dags att hälsa på Louise igen. Undrar vad hon haft för sig sedan sist? När jag lämnade henne stod hon tryckt mot en mur och försökte komma undan syndafloden.

2 kommentarer:

Pia sa...

Jag är också tillbaka till jobbet efter 4 veckor, verkligheten knackar på. Är i slutet på min redigeringsperiod och får svettas lite ikväll över datorn!

Annika Estassy sa...

Kämpa, Pia! :)