torsdag 3 juli 2014

Sol och regn

Solen strålade i morse och vinden var frisk och ljummen. Pionblommorna runt jordkällaren, de som jag trodde var på väg att välja ruttningsdöden framför att slå ut, gjorde just det - slog ut. T trimmade gräset i backen ner mot vattnet och jag ryckte upp en fasligt massa ormbunkar.
Resten av dagen tillbringades i Norrtälje tillsammans med en miljard andra människor. Norrtälje för er som aldrig varit där, är en fantastisk liten stad. Där finns allt. T.o.m. ett nyöppnat Espresso House.
Vi gick in till bokhandeln och köpte böcker inför vår stundande Frankrikeresa. Bokhandlaren Caroline var glad - mina romaner säljer bra hos henne också. Vi talade om en eventuell författarträff i höst. Och så passade jag på att pitcha mitt nya manus för henne. Vad trodde hon om min berättelse? Kändes det som något hennes kunder skulle gilla?
Jodå - jag fick tummen upp.
Därefter lade vi högsta växeln, T och jag, och shoppade loss. Allt från kläder (på rea förstås) och vinglas (de går sönder hela tiden) till mindre upphetsande saker som kranvred och grillgaller. Nej, vi spontanhandlade inte, utan hade gjort en lista. På lördag kommer familjen som ska bo i vår stuga när vi är bortresta och vi vill att allt ska vara tipptopp till dess. Igår målade T om hela altanräcket ...
Nu är vi tillbaka från vår tur till Norrtälje och utomhus spöregnar det. Och med spöregnar menar jag SPÖ.
Jag tror att det är dags att tända en brasa, lyssna på Stacey Kent och vänta tills solen behagar visa sig igen.


2 kommentarer:

Nina sa...

Är det en sådan sommaridyll du porträtterar - på riktigt?!

Verkar alldeles...alldeles... underbart!

Annika Estassy sa...

Det är här som jag hämtar andan och laddar batterierna. Ingen lyx men rofyllda omgivningar, mina blommor och snälla grannar. Ibland behövs inte mer!